متریال های استاندارد در 3ds Max 2012

مدرس : علی جهان زاده
04:02:33
233.98 مگابایت
سطح : متوسط
Software : 3ds Max
 

     مبحث بافت دهی یا "Texturing" و یا بطور کلی متریال ها، یکی از مهم ترین مباحث 3D به شمار می آید که از لحاظ حجم مطالب بعد از مدلسازی در رتبه ی دوم قرار می گیرد.

     در این آموزش به اکثر نکاتی که در متریال های استاندارد در "3ds Max" وجود دارد، اشاره شده است. نباید فراموش کرد که کاربران حرفه ای تنها از متریال های استاندارد استفاده نمی کنند و با نصب پلاگین های مختلف، امکانات بیشتری را در این زمینه بکار می گیرند ولی باید در نظر داشت که سخت ترین بخش یادگیری کار با متریال ها، درک روابط قسمتهای مختلف آن است و کار با متریال های استاندارد، بهترین روش برای یادگیری آن خواهد بود، چنانکه پس از درک درست آنها، به راحتی با سایر متریال ها نیز می توانید کار کنید. 

 

دانلود درســهای این آمـــوزش

01- مقدمه ای بر Material ها - زمان: 00:15:28
02- اسلات ها و ابزارهای اولیه - زمان: 00:16:35
03- ابزارهای ثانویه - زمان: 00:18:51
04- رول اوت Shader Basic Parameters - زمان: 00:07:10
05- رول اوت Blinn Basic Parameters - زمان: 00:16:12
06- رول اوت Extended Parameters & Super Sampling - زمان: 00:13:41
07- Bump & Displacement - زمان: 00:08:46
08- Reflection & Refraction - زمان: 00:07:04
09- مروری بر انواع متریال - زمان: 00:11:18
10- متریال Blend - زمان: 00:06:04
11- متریال Ink 'n Paint - زمان: 00:14:58
12- متریال Matte/Shadow - زمان: 00:15:43
13- متریال Multi/Sub-Object - زمان: 00:06:21
14- بررسی رول اوت های Mapها - زمان: 00:19:57
15- Bitmap & Checker Maps - زمان: 00:10:08
16- Cellular & Dent Maps - زمان: 00:09:28
17- Falloff Map - زمان: 00:08:19
18- Gradient & Gradient Ramp Maps - زمان: 00:09:19
19- Tiles Map - زمان: 00:05:23
20- اصلاحگر UVW Map - زمان: 00:15:57
21- پنجره ی Slate Material Editor - زمان: 00:05:51

با سلام و عرض ارادت خدمت استاد
هنگام استفاده از ابزار Select and Uniform Scale خواه قبل از متریال دهی و چه بعد از متریال دهی و حتی با اعمال تابع یا ویرایشگر UVWmap متریال تحت تاثیر Scale تغییر می کنه که مد نظر ما نیست.
مثلا در پروزه ای نمونه مدلسازی شده Editable Poly پنجره یا درب را Import یا Merge می کنیم (بدون بافت) که دارای ابعادی بزرگتر یا کوچکتر از سایر درب ها یا پنجره ها است که با ابزار Select and Uniform Scale اندازه آن را تنظیم می کنیم.
خب مشکل اینجاست که بافت یا متریالی که به اون نسبت می دهیم تحت تاثیر Scale قرار گرفته کوچک یا بزرگتر شده و با بقیه درب ها و پنجره هایی که از همین بافت استفاده می کنند همخوانی ندارد.
چه راهکاری را برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنید ؟

 با سلام خدمت شما

به روشهای متعددی می توان به این مشکل غلبه کرد... اول از همه، می توان تغییر اندازه یک مدل را با روشی غیر از Scale انجام داد (مثلا با جابجایی رئوس در Editable Poly) یا می توان Scale را با انتخاب تمامی رئوس Editable Poly اجرا کرد که ماهیت درصدی Scale مدل بدون تغییر بماند. 

علاوه بر این موارد، می توانید بطور کل Scale شدن مدل را نادیده بگیرید و ابعاد و تناسبات UVW را مستقل از آن تنظیم کنید.

همیشه به من لطف داشتید جناب جهانزاده
تشکر بابت پاسخگویی
توی یه آموزش دیدم از تغییر دهنده یا اصلاحگری مثل ffd (فکر کنم) استفاده کرد و با فعال کردن ساب آبجکت یا گیزموی تغییر دهنده و استفاده از ابزار Scale بدون تغییر در متریال، آبجکت تغییر مقیاس داده شد. متاسفانه آموزش از توی آرشیو حذف شده.

 خواهش میکنم 

بله از هر اصلاحگر یا هر ابزار و روش دیگری هم استفاده کنید که اعداد Scale را تغییر ندهد (که در شرایط اولیه 100% است) همین نتیجه را میگیرید و FFD هم یکی از آنهاست.

سلام متریال های vray mtرو ندارین؟

هرچی گشتم نبود،راهنمایی میکنین لطفا!

با سلام 

این آموزش صرفا مختص به متریالهای استاندارد است و متریالهای Vray در آموزش جامع Vray تشریح شده است.

یعنی خداوکیلی فوق العاده این

سلام و عرض خسته نباشید

ممنون بابت آموزش بسیار بسیار کاربردیتون .ببخشید من ماشینی رو توی max ساختم و حالا unwrap رو روش اجرا کردم و flatten maping رو زدم ولی توی تکستچر قسمت های ماشین به نکه های ریز تبدیل شده .
اینم تصویری از کار http://uupload.ir/files/jlnr_untitled.png

لطفا راهنماییم کن
ممنون میشم

 با سلام و تشکر از شما 

زمانی که از Flatten Mapping استفاده می کنید باید به زاویه Polygonها توجه داشته باشید. هرچقدر مقدار Polygon Angle را بزرگتر انتخاب کنید، کلاسترها یکپارچه تر خواهند بود. در این تصویر به نظر می رسد لازم است این مقدار را افزایش دهید ...

من این آموزشها رو دیدم ولی

توی این آموزش در این باره توضیح دادید؟تا دوباره اون و نگاه کنم
ممنون

من این آموزشها رو دیدم ولی

توی این آموزش در این باره توضیح دادید؟تا دوباره اون و نگاه کنم
ممنون

 خیر در این مورد باید به «آموزش Unwrapping در 3ds Max و اصول اجرای آن» مراجعه کنید

خیلی خیلی ممنون بابت آموزش unwrap آفتاب پرست
من فکر میکنم که استفاده از ابزار های peel که در آموزش شماره 05 هست بهترین و منظم ترین جواب رو به ما میده

باز هم تشکر

با سلام
بی شک لطف خدا برای انسان هایی است که بی منت می بخشند و علمشان را در اختیار دیگران قرار می دهند تا جامعه ای پو یا و با علم به و جود بیاید من هم به نوبه خودم لطف شما را می ستایم
پاینده باشید

با عرض سلام و خسته نباشید

خیلی خیلی ممنون انشالله هر چی از خدا بخوای بهت بده

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی

من مباحث پایه مثل اسپی لاین ها و پولی و متریال ها رو کامل کار کردم و چون بیشتر در زمینه معماری فعالیت دارم مادلینگ معماری رو هم تقریبا مسلط شدم .و همچنین آموزش ویری رو هم سفارش دادم و گرفتم حالا میخواستم بدونم هنوز روی مادلینگ کار کنم مثل آموزش دوچرخه یا بیل مکانیکی یا دیگه برم سراغ ویری .
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
با تشکر

 با سلام و تشکر از شما

تسلط بر مدلسازی نیاز به تمرین و اجرای پروژه های مختلف دارد و اگر شما در طی آموزش، پروژه هایی را نیز اجرا کرده اید، احتمالاً نیاز به پکیج های دیگر نخواهید داشت ولی اگر احساس می کنید در میان اشیا اطراف خود کمتر از 60-70% را قادر به مدلسازی هستید، باید زمان بیشتری برای آن بگذارید و شاید لازم باشد از آموزشهای مدلسازی هم استفاده کنید.    موفق باشید

سلام خسته نباشید . خیلی ممنون به خاطر آموزش هایی که قرار دادید . همیشه موفق باشید

سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای جهان زاده... آقا بی نهایت ممنون و سپاسگذارم از لطفتون.

با سلام و خسته نباشید آموزش هایتان خیلی کاربردی و مفید هستند. متشکرم که این آموزش ها را در دسترس همگان قرار دادید.

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد جهان زاده . سایتتون و فیلم های اموزشی که در اون قرار میدین واقعا به درد من خورد من نمیدونم چطوری باید تشکر کنم . واقعا خسته نباشین !!

سلام و خسته نباشید.آموزشها واقعا عالین.تنها مشکلی که داره اینه که سرعت سرور دانلودتون خیلی پایینه و فقط میشه یکی یکی دانلود کرد!!!اگر این مشکل هم برطرف بشه دیگه فوق العاده است.

واقعا ممنون اولین بار هست که تونستم جواب سولامو پیدا کنم خسته نباشید

ممنون از آموزشهای خوبتون.من چندتا مشکل بارندرهام دارم،رندرهام هیچوقت طبیعی نیستن و اصلا کیفیت خوبی ندارن اصلا متریال های روی ساختمانم معلوم نیست نمیدونم چی کار کنم لطفا راهنماییم کنید

 با سلام و تشکر از شما

رسیدن به رندر ایده آل نیازمند تسلط بر مبحث متریالها، نورها و رندر بطور توأم است. همچنین لازمست که از موتورهای رندر قوی تری مانند Vray استفاده کنید

 

با سلام آقای جهانزاده لطفا آموزشی در مورد مباحث متریال های منتال ری نیز بگذارید

سلام اقای جهان زاده میشه یه سری پروژه مدل سازی که انجام میدیدو به صورت فیلم بزارین ورکشاپ من دوره مدلینگ مکسو رفتم ولی هنوز مشکل دارم نیاز دارم پروژه های زیادی که در حاله انجامه ببینم

 با سلام 

کم و بیش آموزشهای اینچنینی را در بین آموزشهای رایگان سایت داشته ایم ولی بزودی آموزش جامع یک پروژه را در قالب پکیج معرفی خواهیم کرد که مطمئناً شما را به هدفتان نزدیک خواهد کرد

جهان زاده عزیز با آرزوی سربلندی و سلامتی برایت ، کارهایت ارزنده و قابل ستایش است. مدت ها بدنبال آموزش هایی بودم که که در وبسایت شما یافتم . الحق خدا توان و سلامتت را هر روز بیفزاید.

 با سلام و سپاس از شما و دیگر عزیزان که با ارسال دیدگاه های محبت آمیزشان انگیزه ی ما را برای تولید آموزشهای بهتر، دوچندان می کنند.

salaaaaam
mamnoon az zahmati ke keshidid.

اموزشهاتون عالی عالی بود
هر سایتی بگید رفتم ( فارسی ) هر پکیجی بگید خریدم ول مال شما و سایتتون خاصه

دمتون گرم

 نظر لطف شماست. خیلی ممنون

سلام.
من بعضی متریالها رو که استفاده میکنم مثل تکه های کاشی ، تکه تکه دیده میشه. استفاده از uvwmap هم تاثیری روش نداره. ممنون میشم اگر وقت دارید پاسخ من رو بدید.
نمونه مشکل مثل این عکس
http://upload7.ir/images/96198211363826126039.jpg

 با سلام 

در این تصویر، دو ایراد در مورد متریال سنگ فرش دیده می شود: اول اینکه مپی که برای این کار انتخاب کرده اید Seamless یا بدون درز نیست. اگر از مپ های Seamless استفاده کنید، شروع و پایان مپ همخوان خواهند بود و مرز جدایش آنها دیده نمی شود. 

و دوم اینکه مپی که بعنوان Bump استفاده کرده اید، بر مپ Diffuse منطبق نیست که یا بدلیل غیر همسانی مپ هاست و یا بدلیل اختلاف در اندازه های آنهاست.

تشکر از زحمات شما .آموزش بسیار عالی و کاربردی بود .خیلی ممنون

OMIDVARAM hamisheo hame ja movafagh bashid .. . . karetooon vaghean khooob boood vabesyar tasir gozar . . . . mamnooooooon

سلام ممنون از سایت بی نهایت خوبتون
من arch shaders (متریال وی ری ) رو میخوام از کجا میتونم دانلود کنم

 با سلام و تشکر از شما

متأسفانه به دلیل رعایت حقوق کپی رایت، امکان درج یا فروش چنین محصولاتی در این وبسایت وجود ندارد.

می توانید از طریق تالار گفتگو این سؤال را مطرح کنید. شاید دوستانی باشند که لینکهایی معرفی کنند. 

سلام
خسته نباشید
کارتون بسیار عالی و بی نقص است
امیدوارم پاینده باشید

ممنون عالی و آموزنده بود

با تشکر از آموزش های بسیار عالیتون
مشکلی که من دارم اینه که مثلا وقتی میخوام متریال برای دریا ایجاد کنم . بعد از اینکه با Diffuse رنگ مورد نظر و دادم و با Map و Noice یک موج درست میکنم و متریالم آماده میشه . با اعمال اون بر روی Plane مورد نظر تغییرات اعمال نمیشه حتی با زدن Show realstick material ...
واقعا ممنون میشم کمک کنید

با سلام خدمت شما
می خواستم بدانم جدا کردن متریال دیوار خارجی و داخلی را توضیح دهید یعنی یک طرف دیوار یک متریال و طرف دیگر دیوار متریال دیگر باشد با تشکر

 با سلام 

می توانید با شماره بندی سطوح مورد نظر و استفاده از متریال Multi/Sub-Object این کار را انجام دهید.

آقا خیلی عالی بود من تو متریال دادن به اجسام مشکل داشتم و آموزش های شما خیلی بهم کمک کرد ممنون از لطفی که کردین

با سپاس فراوان امیدوارم در تمام مراحل زندگی مممممممممممممممممممممممممممممممممموفق باشید

من دارم واسه طراحی داخلی تمرین میکنم میخام یسری فنجون از یجای دیگه بیارم تو کارم قرار بدم ولی هر کار می کنم فایل اولیه بسته میشه و فنجونا تکی باز میشه اگه راهنماییم کنین ممنون می شم

 با سلام 

برای اضافه کردن یک موضوع به صحنه باید از Merge استفاده کنید. دقت کنید که اگر از Open استفاده کنید، بصورت جداگانه باز خواهد شد. 

از بخش Import گزینه ی Merge را انتخاب کنید و موضوع مورد نظرتون را به صحنه اضافه کنید.

سلام لطفا آموزش بدید چطوری این مپ ها مثل این عکس رو بر روی اجسام تنظیم کنیم
http://s1.picofile.com/file/7660907739/fuselage.jpg

با سلام 

تصویری که اشاره کردید، بافت آماده شده برای یک موضوع Unwrap شده است. بدین معنی که لازمست موضوع مورد نظرتان را Unwrap کنید تا با تصویر بافت آن هماهنگ شود. در این مورد می توانید به آموزش  Unwrapping در 3ds Max نگاهی بیاندازید.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  • You may quote other posts using [quote] tags.
  • Syntax highlight code surrounded by the {syntaxhighlighter SPEC}...{/syntaxhighlighter} tags, where SPEC is a Syntaxhighlighter options string or "class="OPTIONS" title="the title".

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی

حاصل جمع دو عدد "دوازده" و "چهار" برابر است با
حاصل عبارت ریاضی را وارد نمایید