مدلسازی دوچرخه در 3ds Max

مدرس : علی جهان زاده
03:17:52
524.06 مگابایت
سطح : پیشرفته
Software : 3ds Max
 

    در این آموزش، مدلسازی یک دوچرخه را خواهیم داشت که ایده ی اولیه ی آن از یک طرح دوچرخه ی مدرن، گرفته می شود. مدلسازی در نرم افزار "3ds Max" انجام خواهد شد و ابزار اصلی در مدلسازی این موضوع، "Editable Poly" خواهد بود. اگر چه استفاده از سایر ابزارهای مدلسازی، بخصوص "Spline" ، اجتناب ناپذیر است.

     روشها و تکنیکهای ساخت این مدل، همان روشهای معمول در ساخت سایر موضوعات صنعتی و حتی موضوعات ارگانیک نیز می باشد. بنابراین توجه به روند کار در این پروژه، ذهن کاربر را برای مدلسازی اجسام گوناگون باز می کند و توانایی او را در این زمینه ارتقاء می دهد. 

دانلود درســهای این آمـــوزش

01- شروع پروژه - زمان: 00:06:22
02- مدلسازی چرخ ها - زمان: 00:16:38
03- مدلسازی چنگک جلو - زمان: 00:18:26
04- مدلسازی بدنه - زمان: 00:34:00
05- مدلسازی مهار زنجیر - زمان: 00:12:47
06- مدلسازی چرخ زنجیر جلو - زمان: 00:16:13
07- مدلسازی پدال ها - زمان: 00:10:54
08- مدلسازی چرخ زنجیر عقب - زمان: 00:07:00
09- مدلسازی زنجیر - زمان: 00:19:40
10- مدلسازی زین - زمان: 00:21:20
11- مدلسازی دسته ها - زمان: 00:22:51
12- مدلسازی سایر قسمتها - زمان: 00:11:41

عالی بود اگه امکانش هس فیلم اموزشی متریال و نور پردازی پروزه ها مثل دوچرخه ساعت و نما رو تو ساییتتون قراربدید اخه به مکس توجه زیادی میکنید ولی به vray توجه کمتری دارید بسیار ممنونم

استاد دارم روی باکس کار میکنم یعنی به همین سادگی نرم افزار همونیه که از خودتون گرفتم همراه با آموزشها فقط هنگام نصبش یکی از موضوعات پنجره فینش نصب نشد ارور داد

 بهرحال این ارور نشانه ی خوبی نیست ... اگر با Reset کردن نرم افزار و سیستم، بازهم مشکل پابرجاست، نرم افزار را مجدداً نصب کنید.

استاد درود بر شما خیلی دوستدارم
من چندتا مشکل دارم اول اینکه در قسمت دیسپلی پراپرتیس تمام گزینه ها غیره فعالند خیلی باهاش ور رفتم به نتیجه نرسیدم،دوم اینکه با زدن آلت و ایکس آبجکت برای من شفاف نمیشه و در آخر زمانی که میخوام روی ورتکسها درگ کنم صفحه فلش میزنه یعنی که میپره دوباره میاد،بااین شرایط کارکردن برام سخته ممنون میشم که پاسخ بدین

 با سلام 

اگر این موارد را بر روی یک موضوع ساده اتفاق می افتد باید به سالم بودن نرم افزارتان شک کنید. ترجیحاً یک صحنه ی جدید باز کنید، موضوعات ساده ای ترسیم کنید و ببینید آیا این مشکلات همچنان وجود دارد یا خیر.

سلام لطفا نحوه انیمیت کردن دو چرخه رو هم برامون بذارید ممنون

salam bebakhshid vali man akse bicycle ie ke keshidino mikhasatam mishe baram bezarinn mercc

 با سلام 

تمامی فایلهای مورد نیاز هر آموزش از جمله تصاویر، از طریق لینک "Download Project Files" که در زیر فیلم خلاصه قرار دارد، قابل دانلود هستند.

تشکر و سپاس فراوان به خاطر لطفی که دارید . ایشالا همیشه موفق و سربلند باشید .

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم.
خیلی خیلی عذر می خوام استاد, وقتی من (آلت + ایکس) رو می زنم , موضوع من تا یه حد کمی شفاف می شه و تقریبا می تونم بگم خال خالی می شه. می شه بی زحمت کمی راهنمایی کنید که شفافیتش بهبود پیدا کند ؟؟
با تشکر

سلام استاد. من عکس رو به پلن می دم اما کیفیتش خیلی پایین تر از اونی هستش که تو فیلم هست. نمی دونم چی کار کنم. لطفا کمکم کنید . ممنون

 با سلام خدمت شما

کیفیت تصاویر در Viewport ارتباط مستقیمی به کارت گرافیک و ورژن نرم افزاری که استفاده می کنید دارد. ساده ترین تنظیم برای بالا بردن این کیفیت در نسخه های قدیمی تر، در منوی Customize/ Preferences / Viewports قرار دارد که لازمست تنظیمات نمایش گرافیک را بر روی حداکثر تنظیم کنید.

در نسخه های اخیر در Viewport Config و در تب Display Performance قرار دارد و لازمست مقدار texture Maps را افزایش دهید.

 

 

گرافیکی که من استفاده میکنم دو گیگ هستش و نوع پردازش مکس رو هم روی Open GL قرار دادم.
هم تو مکس 2010 و هم 2012 امتحان کردم ولی پاسخ گو نبود. می شه بی زحمت یک راهنمایی دیگه بکنید ؟!؟؟!
راستی برای راهنمایی قبلی هم ممنونم.
خسته نباشید.

 با توجه به سخت افزار و نرم افزاری که در اختیار دارید، بهتر است که Display Driver را بجای Open GL بر روی Nitrous و یا دست کم بر روی Direct 3D قرار دهید.

از طرف همه ی کاربران از این همه احترامی که برای هر شخص قائل هستید بسیار ممنون و سپاس گزارم.
موفّق و سر بلند باشید.

 خواهش می کنم. چیزی جز انجام وظایف نیست. شما هم موفق باشید...

عالی بود متشکرم

از این به نظرم پاسخ دادید ممنون فقط برای ساخت ماشین به بلوپرینت نیاز داریم یه سایت برای بلوپرینت ماشین سراغ دارید ایا

خسته نباشی اقا علی میگم با این اموزش اگه یادبگیریم چیزی میتونیم ماشین هم درست کنیم یا مدل های دیگر بابت اموزش ممنون اگه تونستین اموزش مدلینگ ماشین هم بزارین

 با سلام و تشکر 

تا حد زیادی تکنیکهای وسایل نقلیه مشابه هم هستند. اگر ابزارهای مدلسازی (که در آموزش ابزارهای پایه، Spline و Editable Poly آمده اند) را بخوبی یادبگیرید و این آموزش را هم بعنوان تمرین اجرا نمائید، براحتی می توانید ماشین هم بسازید و یا حداقل با دیدن آموزشهای ساخت ماشین (حتی به زبان غیر فارسی) روشهای آنرا بخوبی می آموزید.

سلام مهندس.خسته نباشید.در بخش دوم،مدل سازی تایر ها.من با استفاده از torus تایر رو ایجاد میکنم و سگمنت های اون رو زیاد میکنم،بعد تبدیلش میکنم به editable poly.طبق فیلم زمانی که میخوام دو ردیف از سگمنت ها رو با scale به هم نزدیک کنم تا محل برخوردشون به اسکلت داخلی چرخ طبیعی تر بشه این اتفاق نمیفته.یعنی دو ردیف سگمنت که انتخاب میکنم در راستای محور x ، scale نمیشن.در حالی که در راستای محورهای y و z راحت scale میشن .مشکل از کجا میتونه باشه که در راستای محور x ، scale نشن ؟ :(

 با سلام و تشکر از شما

به احتمال زیاد دلیل آن ، انتخاب نادرست نقطه ی لولای برآیند است. برای این کار باید حالت Use Selection Center انتخاب شده باشد.

سلام و خسته نباشید میگم
یک خواهشی داشتم آیا در توانتون هست مدلسازی موضوعات ارگانیک رو هم آموزش بدین اگه بشه
خیلی طرفدار داره با تشکر .

سلام وتشکر فراوان
میخواستم بپرسم آیا امکانش هست فیلم مدلسازی موضوعات پیچیده تر رو هم بزارید مثلا یک ماشین

کارتون درسته...
واقعا همه چیز سایتتون خیلی اوصولیه.. من واقعا متشکرم ازتون.

 با سلام 

لطف شماست. خیلی ممنون

با سلام و خسته نباشید
واقعاً لذت بردم
فقط یه سوال:
چطور میشه با ابزار line چندین spline تو 3 بعد کشید بعد اون ها رو تبیدل به surface کرد.
منسعی کردم اینکارو انجام بدم ولی فقط با ابزار nurbs می شد ولی خیلی بد در میومد
ممنون می شم اگه این مشکلو برام حل کنید.

 با سلام و تشکر از نظرتون 

برای این کار باید شبکه ای از خطوط ایجاد کنید و برای آنکه اعمال اصلاحگر Surface بخوبی جواب کار را دهد، لازمست اصول ایجاد این شبکه را رعایت کنید. این اصول عبارتند از :

1- رئوس محل تقاطع خطوط، دقیقاً در یک موقعیت باشند.

2- شبکه ی ایجاد شده، از خانه های 4 سگمنتی درست شده باشد و نه بیشتر.

 

از تلاشتون ممنونم
آموزش های خوبی دارید
من که استفاده کردم...
اگه میشه آموزش ماشین های اروپایی یا امریکایی و...(مثل لامبورگینی) رو هم بذارید.
به نظر من طرفدار زیاد داره...

با سلام و خسته نباشید
آموزشهاتون فوق العاده استووممنون از لطف زیادتون و وقتی که برای اینکار میزارید
من خیلی از آموزشهاتوناستفاده میکنم امیدوارم همیشه ادامه داشته باشه

salam khaste nabashid
material baraye docharkhe nemizanid

سلام علی جان خسته نباشی.می خواستم بپورسم برای به وجود آوردن حجمهای خواص برنامه های آموزشی خواصی هست که بتونم استفاده کنم.

 با سلام و تشکر از شما

دقیقاً منظورتون چه نوع حجمی هست ؟

No compliatns on this end, simply a good piece.

آموزش خوبی بود اوه یادم رفت
سلام
آموزش خوبی بود
من امروز تموم کردم دارم تمرین میکنم اگه مشکلی داشتم مزاحم میشم
یه سوالی که داشتم آیا این آموزش همون آموزش سایت digitaltutors (Introduction to Modeling in 3ds Max) هست که شما دوبله کردید
اگه میشه اموزشی مانند 5 آموزش اول (آموزش پایه) در مورد UV Mapping , CAT , Particle بزارید ممنون می شم اکثر آموزشهای فارس مکس فقط در مورد مدلسازی مطلب دارند
پیشنهاده من : شما یک آموزش سه بخشی درست کنید که در بخش یک مدلسازی کاراکتر انسان بخش دو uvm و بخش سه اسکلت بندی
بازم تشکر می کنم

 با سلام

خیر این آموزش هیچ ارتباطی به آموزش Digital Tutors نداره و مدل آن هم متفات است و شاید تکنیکهای مدلسازی آن هم متفاوت باشد(چون آن را ندیده ام)

آموزش UV Mapping در برنامه ی کاری ما قرار دارد و به زودی تولید آن شروع می شود. ولی مبحث ذرات و یا آموزش سه بخشی که اشاره کردید، آموزش سنگین و طولانی خواهد بود که به دلیل حجم زیاد آن، امکان قرار دادن همچین آموزشهایی در سایت ممکن نیست و تنها می تونیم مثالهایی از آنها و یا پروژه های خاصی را در سایت قرار دهیم.

با توجه به این مسئله، ممکن است مباحث سنگینی مانند آنچه اشاره شد را در قالب پکیج ارائه کنیم.

باسلام دوست عزیز
پس چرا دیگه سایت رو اپدیت نمی کنین. با تشکر

 با سلام و تشکر

حق با شماست. در حال آماده سازی آموزش جدیدی هستیم که طبق برنامه، تا آخر هفته، در سایت قرار خواهد گرفت.

سلام.تشکر به خاطر آموزش عالی...

سلام و درود و خسته نباشد به آقای جهان زاده
اول از همه بابت تمامی آموزشها بی نظیرت از شما تشکر می کنم (هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است امیرمؤمنان مولای متقیان علی (ع))
.............
یه مشکلی برای من پیش آمده ممنون میشم راهنمای کنید
یه شهر ساختیم و در قسمت جلوهای نوری شهر دچار مشکل شدیم
http://up.vatandownload.com/images2/wj8inzw5q5ws2a791kgc.jpg
چطور می توانیم جلوهای نوری مانند تصاویر بالا بسازیم به طوری که نورهای محیط در نرم افزارهای Composite قابل کنترول باشند
ن افزار مکس- افتر- فتو - NUKE

 با سلام و تشکر از شما

همانطور که خودتون هم اشاره کردید، سؤال شما بیشتر مربوط به نرم افزارهای ترکیب است و امیدوارم دوستانی که در این زمینه حرفه ای فعالیت می کنند پاسخ کاملتری ارائه کنند ولی ...

بسته به اینکه به چه میزان کنترل بعد از رندر اولیه نیاز دارید،می تونید بخش قابل توجهی از کار را در مکس انجام دهید و اصلی ترین کاری که لازمه ی کنترل بیشتر از صحنه است، رندر لایه های Light، Shadow و ZDepth است تا بتوانید نور و سایه ها را با توجه به عمق صحنه کنترل کنید.

سلام خسته نباشید میگم به شما عزیزان و تشکر میکنم بابت زحماتتون یه سوال داشتم خدمتتون که البته این سوالم هیچ ربطی به گرافیک نداره ولی چاره ای نداشتم جز اینکه سوالمو اینجا مطرح کنم سوالم در ارتباط با سیستم عامل مکینتاش هستش ، همونطور که میدونید این سیستم عامل کاربرای زیادی رو جذب خودش کرده منم کم کم داره از این سیستم عامل خوشم میاد که البته هنوز هیچ تجربه کاری با مکینتاش رو بدست نیاوردم چیزی که میخواستم بدونم اینه که این واسه ماهایی که با نرم افزارهای گرافیکی کار میکنیم مکینتاش میتونه مناسب باشه ؟ به خصوص در ارتباط با نرم افزارهای موجود در بازار که معمولا همه نرم افزارها با ویندوز سازگاریه کامل دارن میخواستم بپرسم اگه از سیستم عامل مکینتاش استفاده کنیم حتمأ باید نرم افزارهایی رو تهیه کنیم که نسخۀ اونا مخصوص مک باشه یا نه مشکلی از این لحاظ نیست؟ به خصوص نرم افزاهای گرافیکی و پلاگین های مربوط به اونا. ممنون عذر میخوام از اینکه وقتتونو گرفتم.موفق باشید

برای نرم افزارهای شرکت adobe مناسب هست چون ورزن مک رو دارند ( باید حتما ورژن مک رو برای هر نرم افزار نصب کنید چون اصلا فایل های exe رو نمیشناسه) ولی متاسفانه برای 3D مجبور هستید bootcamp یا paralel windows نصب کنید که هم رم رو اشغال میکنه و هم دستگاه خیلی داغ میکنه. در ضمن قیمت مک در مقایسه با برندهای دیگر با امکانات مشابه خیلی تفاوت داره. و یک نکته کوچیک دیگه اینکه هیچکدام از فیلمهای آموزشی یا هر مجموعه ای که auto run با پسوند exe دارند اجرا نخواهند شد.

 با سلام و تشکر از شما

بطور کلی توان پردازش در سیستم عامل مک برای نرم افزارهای گرافیکی بالاتر است بخصوص اگر از محصولات Apple استفاده می کنید. معمولاً لازمست که نسخه های مخصوص این سیستم عامل را تهیه کنید و تا آنجایی که من اطلاع دارم نمی توانید از نرم افزارهای گرافیکی ویندوز در مک استفاده کنید، چون شخصاً تا بحال از آن استفاده نکرده ام، بطور قطعی نمی تونم نظر بدم. اگر سایر دوستان اطلاعات کاملتری دارند، خوشحال خواهیم شد که نظر آنها رو نیز بشنویم.

سلام علی جان خسته نباشید عذر میخوام مجددأ مزاحم شدم یه سوال دیگه ازتون داشتم میخواستم بدونم وقتی کاراکتری رو در یکی از نرم افزارها مدل سازی میکنیم بعد میتونیم همون پروژه رو در نرم افزارهای سه بعدی دیگه استفاده کنیم مثلا من یه مدل رو در سینما 4 دی طراحی کرده باشم بعد اونو save کنم و بعدا بخوام ادامه مدل سازیمو تو مثلا 3دی مکس انجام بدم همچین چیزی میشه یا اینکه نه باید از اول تو 3دی مکس مدلمو طراحی کنم

 سلام

خواهش می کنم. می تونید از یک نرم افزار به نرم افزار دیگری مدلتون رو منتقل کنید ولی بد نیست که به ساختار توپولوژی اون توجه داشته باشید که کمتر نیاز به اصلاح در نرم افزار جدید داشته باشد

ممنون علی جان ولی دوتا سوال: 1-این توپولوژی که گفتید چیه ؟(البته با عرض پوزش)
2- تو بعضی از وب سایتا یه سری پروژه های آماده یا مدلهای سه بعدی آماده واسه کاربرا قرار میدن میخواستم بدونم مثلا یک پروژه ای که با 3 دی مکس طراحی شده رو وقتی دانلودش کردیم میشه ازش تو سینما 4 دی یا مایا هم استفاده کرد؟ ممنون

 با سلام

توپولوژی ساختار مش بندی یک موضوع است که عمدتاً به شکل اجزا تشکیل دهنده ی آن (که سه وجهی باشند و یا چهاروجهی) و هم به موقعیت این اجزا گفته می شود.

معمولاً مدلهایی که در سایتهای مختلف برای دانلود در اختیار کاربران قرار داده می شود شامل فرمتهای مختلف برای نرم افزار های مختلف است. اگر چنین نباشد مجبور خواهید بود که فایل را در برنامه ی اصلی مثلاً مکس، باز کنید و برای نرم افزار دوم خروج بگیرید.               موفق باشید

سلام علی جان خسته نباشید یه سوال خدمتتون داشتم بین نرم افزارهایی مثل cinema 4d , 3d max, maya, blender, z brush, بنظر شما قدرتمندترینشون کدومه ؟ به خصوص دو نرم افزار سینما 4 دی و تری دی مکس کدوم رو میشه برتر تلقی کرد؟

 با سلام و تشکر از شما

نرم افزارهای مختلف، مأموریتهای مختلف دارند، از طرفی بسته به سلیقه ی کابران و مدت زمانی که با آن نرم افزار کار کرده اند ممکن است وزنه ی تعادل رقابت بین آنها و تعداد طرفداران آنها، تغییر کند. نرم افزارهای ZBrush و Mudbox مأموریت مشابهی دارند و بر این اساس قابل مقایسه هستند. Max و Maya هم تا حدودی به همین ترتیب. من فکر می کنم در زمینه ی انیمیشن، Maya از هر نرم افزار دیگری برتر باشد و در زمینه ی مدلسازی Max. نرم افزار Cinema 4D اگر چه به دلیل سادگی در برخی کاربردها و نتایج قابل قبول در حین سادگی، طرفداران زیادی دارد ولی وسعت و تنوع ابزارهای Max و ساختار User Interface آن (که از نظر من منحصر به فرد است) را ندارد. 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  • You may quote other posts using [quote] tags.
  • Syntax highlight code surrounded by the {syntaxhighlighter SPEC}...{/syntaxhighlighter} tags, where SPEC is a Syntaxhighlighter options string or "class="OPTIONS" title="the title".

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی

حاصل جمع دو عدد "دو" و "صفر" برابر است با
حاصل عبارت ریاضی را وارد نمایید