MAKING OF "NORWAY LIVING"

مترجم: علی جهان زاده
تاریخ انتشار: 08 آبان 1395
By: Alberth Costa da Silva              WebSite: alberthcosta.wordpress.com     
Software: 3ds Max, Photoshop, V-Ray             

 « این مقاله ی آموزشی طی مکاتبه ی"وبسایت کاملیون"با تهیه کننده ی آن، در تاریخ 17/10/2016،اجازه ی ترجمه و انتشار گرفته است »   



قدم اول: منابع

    ایده اولیه من، ساختن یک فضای ساده داخلی بدون وسایل و مبلمان زیاد بود: آپارتمانی که یک زوج بدون فرزند در آن زندگی می کنند و در آن تنها ملزومات اصلی زندگی دیده می شود. زمان زیادی را برای یافتن تصاویر مرجع در اینترنت صرف کردم تا بتوانم چنین صحنه ای را در ذهنم بسازم. ساده و کاربردی – این چیزی بود که به دنبال آن می گشتم.

    مرحله یافتن منابع و تصاویر مرجع، بخش ضروری و ناگزیر اجرای پروژه های واقع گرایانه است. چیزی که می تواند کار شما را از سایرین متمایز کند، شناخت چگونگی رفتار متریالها در مقابل یک نور به همراه نمایش سایه ها، تنظیم زوایای دوربین و شیوه انعکاسهاست.

 

قدم دوم: فرآیند مدلسازی

    پروسه مدلسازی را خیلی ساده در 3ds Max اجرا کردم. زمانی که بر روی پروژه ای کار می کنید که تنها منبع شما یک تصویر است، تعیین ابعاد و مقیاس ها بسیار مهم است. در این مورد هم، من باید المانهایی را درنظر میگرفتم تا از طریق آنها مقیاس محیط تشخیص داده شود. المانهایی مانند مبلمان، صندلی ها و کاناپه ها.

    من همیشه مدلسازی را از حجم های اصلی مانند دیوارها و کف شروع میکنم و این کار را با Splineها انجام می دهم. بعد از ترسیم خطوط اصلی، با اصلاحگر Extrude آنها را به حجم و سپس به Editable Poly تبدیل می کنم و همواره سعی می کنم روند مدلسازی صحنه را بگونه ای پیش ببرم که کل موضوعات صحنه از جنس Poly باشند.

 


 

قدم سوم: سازماندهی پروژه

    برای هر پروژه ای که اجرا می کنم، چه شخصی باشد چه کاری، از یک ساختار سازماندهی پیروی می کنم که می توان آن را به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول سازماندهی پروژه در کامپیوتر است که بر اساس پوشه بندی به ازای هر یک از انواع فایلها انجام می شود. بخش بعدی در 3ds Max است، جایی که از سیستم لایه بندی استفاده می کنم و در آن موضوعات صحنه را در قالب چهار لایه قرار می دهم:

1- تمامی بخشهای سازه ای ( دیوار، در ، پنجره و ...)

2- تمامی المانهای دکوری و محیطی

3- تمامی نورها

4- دوربین ها

با این کار، انتخاب یا ایزوله کردن موضوعات یا دسته ای از موضوعات به سادگی امکانپذیر است.

 


 

قدم چهارم: ترکیب بندی و مدل مبلمان

    بعد از مدلسازی اولیه و سازماندهی فایلها، ترکیب بندی فضای داخلی را شروع می کنم. بطور معمول این مرحله، طولانی ترین بخش از فرآیند کار است، چرا که من معمولا چندین سبک مختلف از چیدمان را بر اساس تصاویر مرجع، اجرا می کنم. موقعیت مبلمان، چیدمان وسایل متفرقه و المان های دکوری و زاویه بندی دوربین، همگی در این مرحله انجام می شود.  

    از دیدگاه من این مرحله مهمترین فاز پروژه است. اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد، ولی در واقع هر ترکیب بندی و چیدمانی از اصول پیچیده ای پیروی می کند که بر اساس تئوری گشتالت ( Gestalt Theory) تعریف می شود و در عکاسی نیز بسیار معمول است. البته من قصد ندارم وارد جزئیات این تئوری شوم و صرفا روند اجرای کار و تفکر پشت آن را تشریح می کنم ولی اگر به اصول و تئوری های مفهومی مانند گشتالت علاقمند هستید، حتما به مطالعه آن بپردازید.



 

قدم پنجم: متریالها و بافت ها

    من معمولا از تعداد کمی متریال برای پروژه هایم استفاده می کنم که البته تنظیمات این متریالها بستگی کامل به نوع پروژه و نحوه ی نورپردازی در آن دارد. متریالهایی که در این پروژه استفاده کردم از نوع متریالهای پایه ای بودند تا زمان رندر را حتی الامکان درحد بهینه نگه دارم.

    نکته اینکه هرگز از سفید مطلق برای ساخت متریال استفاده نکنید و سیاه مطلق هم بسیار به ندرت بکار ببرید. هر المانی داشته باشید، خواه یک گوشی تلفن باشد، کف چوبی اتاق باشد یا حتی یک موضوع کوچک دکوری، بسیار مهم است که به بافت آن توجه کنید. برای هر موضوع، راهکار متفاوتی وجود دارد تا ظاهری واقع گرایانه از آن حاصل شود. نمی توانیم متریالی را تنها با بافت چوب بسازیم و به رفتار آن موضوع و نقش آن در صحنه توجه نکنیم.  

 

 

 



سلام استاد عزيز خسته نباشيد خواهش مي‌كنم يك پكيج آموزشي مايا همانند مكس كه تهيه كرده‌ايد و فوق‌العاده عالي مي‌باشد هم مد نظرتان باشد چون آموزش شما بسيار شيوا و قابل فهم مي‌باشد و به شدت كمبود آموزش مايا به زبان فارسي آن هم خوب احساس مي‌شود با تشكر بسيار از سايت خوبتان

خیلی سپاسگزارم

درود بر استاد جهانزاده
لذت بردم از این مقاله
دستمریزاد استاد
---------------------------
جای رندرر منتال ری در این سایت خیلی خالیه
قبول کنید استاد که از منتال ری گریزون هستید!
واقعا چرا ؟
البته وی ری به لحاظ اینکه برند معروفی هست، در کارهای تک فریم میشه گفت واقعا محشره.
اما هستند دوستانی که علاقه مند به منتال ری هستند که متاسفانه هیچ توضیح یا اموزشی در این خصوص در این سایت دیده نمیشه.
انشاله که در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود !!!!!
موفقیت شما آرزوی قلبی ماست استاد عزیز.
بازهم بابت زحمات تشکر می کنم.

 با سلام و تشکر از حضور همیشگی شما

باور کنید نرم افزار یا پلاگین های استفاده شده در آموزشها، در انتخاب آنها تأثیرگذار نیست. البته شخصا در بین مقالات متعددی که در وبسایتهای خوشنام منتشر می شوند، ندیده ام که از Mental Ray در 3ds Max استفاده شود و از طرفی نمی توان انکار کرد که اقبال عمومی به سمت Vray به مراتب بیشتر است. با این حال اگر به آموزش یا مقاله مفیدی برخوردیم که از Mental Ray در آن استفاده شده باشد، حتما مراحل انتشار آن را پی میگیریم. :-)

درود استاد
بله فرمایش شما صحیح اما ...
به عنوان مثال در پکیج آموزش جامع 3ds Max 2015 با توجه به این که Mental Ray قسمتی از نرم افزار محسوب میشه اما راجع به تنظیمات و تشریح گزینه های پنجره رندر (F10) برای این موتور رندر فصلی ارائه نشده است.

 خواهش میکنم ...

دلیل این تصمیم این بوده که بر اساس تجربه Mental Ray را نمی توانستیم جز ثابت و تغییرناپذیر 3ds Max بدانیم چنانچه در همان نسخه 2015 ، تحت عنوان NVIDIA قرار داشت و دیدیم در نسخه 2017 به نوعی حذف شد ...

درود ایا امکان داره امو زش در ست کنید که چطور می تو نیم این نوع میل لنگ رو در 3ی ئشط کانستر یت کنیم با سپاس https://www.youtube.com/watch?v=ljbT9QffqEY

 با سلام 

در 3ds Max باید از ابزار Boolean برای کم کردن دو حجم از هم ( مانند نمونه ای که شما اشاره کردید) استفاده کنید.

درود منظورم برای مد لینگ نیست چطور انیمیتش کنیم چطور اون قطعه کو چک بالا که می تو نه به عنوان مثال یه کره با شه توی اون شیار در ست شده حر کت کنه و مسیر رو دنبال کنه با سپاس

 برخلاف نرم افزارهای صنعتی مانند CATIA یا Inventor در 3dsMax  نمی توان قطعات را با هم درگیر کرد. بلکه باید حرکت قطعات یا موضوعات را بگونه ای با هم منطبق کنید که به نظر برسد با هم درگیر هستند و برای این کار باید محاسبات و فرمولهای حرکتی را هر یک از قطعات درج کنید. بعنوان مثال می توانید آموزش « شبیه سازی حرکت پیستون» را مطالعه کنید که شباهت زیادی به این مورد دارد. 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  • You may quote other posts using [quote] tags.
  • Syntax highlight code surrounded by the {syntaxhighlighter SPEC}...{/syntaxhighlighter} tags, where SPEC is a Syntaxhighlighter options string or "class="OPTIONS" title="the title".

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی

حاصل جمع دو عدد "سه" و "پنج" برابر است با
حاصل عبارت ریاضی را وارد نمایید