Unwrapping در 3ds Max و اصول اجرای آن

مدرس : علی جهان زاده
01:51:38
290.66 مگابایت
سطح : پیشرفته
Software : 3ds Max
 

    Unwrapping برای عده ی زیادی از علاقمندان به گرافیک سه بعدی، همیشه یکی از پیچیده ترین مباحث بوده است. اگر چه بخشی از این دشواری به ماهیت عملکرد آن مربوط می شود ولی کمبود آموزشهای گویا، حرفه ای، کامل و البته اجرایی، بر این مسئله دامن زده است. 

    در این آموزش به تشریح قسمتهای مختلف Unwrap و اجرای اصول و تکنیکهای آن در قالب پروژه، پرداخته می شود.با وجودی که نرم افزار استفاده شده در این آموزش،  3ds Max است ولی روش و عملکرد Unwrapping در تمامی نرم افزارهای مشابه، یکسان است؛ ضمن اینکه نباید از تغییرات عمده ای که Unwrap در 3ds Max 2012 داشته بی تفاوت عبور کرد. چه بسا بخشی از انگیزه ی تولید این آموزش نیز، در تغییرات ظاهری (بیشتر) و ابزاری (کمتر) Unwrap در 3ds Max 2012 ریشه دارد؛ اگر چه بدیهی است که انگیزه ی اصلی از تولید این آموزش، درخواستهای مکرر علاقمندان، بویژه اعضای محترم سایت بوده است.

دانلود درســهای این آمـــوزش

01- مقدمه - زمان: 00:18:51
02- ابزارهای Edit UVWs - زمان: 00:22:49
03- آماده سازی مدل - زمان: 00:05:26
04- Unwrap دم کاراکتر - زمان: 00:09:11
05- Unwrap بدن کاراکتر - زمان: 00:07:53
06- Unwrap پای کاراکتر - زمان: 00:10:58
07- Unwrap پنجه ی کاراکتر - زمان: 00:12:18
08- Unwrap سر کاراکتر - زمان: 00:12:45
09- Packing و ساختن Template - زمان: 00:11:27

سلام خسته نباشین دوستان چرا من به جسمم میخوام uv map بدم گزینه facغیر فعاله چطور فعالش کنم?

خیلی عالی بود بی نهایت ممنون

سلام استاد.
من یک سوالی داشتم
چطور میشه تکسچرها رو با هم بیک کرد؟
من در هنگام استفاده از render to texture تری دی مکس، وقتی رندر رو میزنم نرم افزار کامل بسته میشه!!
حتی برای یه cube ساده که یو وی کردمش و متریال و نور دادم بهش این اتفاق میوفته.

من نیاز دارم تا مپ هایی که با سابستنس پینتر میسازم رو با هم بیک کنم برای یونیتی، حالا با هر نرم افزاری شد!! لطفا کمک کنید ...

کلا چه راه هایی برای بیک کردن وجود داره ؟؟ اینکه نورهایی که در وی ری به مدل میدم و بامپ و نرمال و ... همه روی تکسچر بیک بشه

 با سلام خدمت شما

در نرم افزار مکس، همین ابزار Render To Texture بهترین ابزار برای Bake کردن است ولی اینکه برای شما، نرم افزار بسته می شود، دلیلی جز ایراد داشتن خود نرم افزار نمی تواند داشته باشد. احتمالا با نصب نسخه های دیگر مکس می توانید نتیجه بگیرید.

متشکرم.
در پلاگین flatiron هم موقع بیک کردن همین اتفاق میوفته!
مکس خیلی وقت ها در خیلی از پروژه ها بدون هیچ دلیلی واقعا بسته میشه، به نظرم در هر سه نسخه 2014 و 2015 و 2016 این مشکل بود. ممکنه از این باشه که ما نسخه کرک شده نرم افزار رو استفاده میکنیم؟ الان زمان مناسبی برای نصب نسخه 2017 هست؟

استاد راه های دیگه ای وجود نداره برای bake کردن چند مپ؟ مثلا در فتوشاپ میشه؟
من روی مدلم با سابستنس پینتر ، پینت میکنم . آیا سابستنس دیزاینر میتونه بیک کنه این مپ ها رو؟

بله به احتمال خیلی زیاد از قفل شکسته بودن نرم افزار است... دلیلی برای استفاده نکردن از نسخه 2017 وجود ندارد مگر آنکه پلاگین خاصی نیاز داشته باشید که برای آن منتشر نشده باشد.

Paint کردن مدل یا کار بر روی تکسچر در فتوشاپ، همگی می تواند جایگزینی برای Bake باشد ولی مسلماً با ماهیت فرآیند Bake متفاوت هستند. چیزی که تکسچر Bake شده را از تکسچر ساده متمایز می کند، نورها و سایه هاست، بنابراین اگر بتوانید این نورها و سایه ها را با Paint ایجاد کنید، همان نتیجه را میگیرید

درود.
برای 2017 در واقع میخاستم مطمئن بشم که این نسخه خوب و کامل ریلیز شده یا نه. میشه در کنار 2016 این نسخه 2017 رو هم نصب داشت؟

ممنون از اینکه دقیق پاسخ میدید، چیزی که خیلی جاها کمیابه ...
در واقع بنده برای یک بازی موبایل مدل میسازم، که خب مپ نرمال نباید وجود داشته باشه. و برای همین باید بیک بشه. ولی خب از طرف دیگه مدلها در موبایل کوچیک و از بالا دیده میشن و جزئیات دیده نمیشه. شاید اصلا نیازی به بیک کردن نرمال هم نباشه.

خدا خیرتون بده انشاالله خدا به دانش مفیدتون مدام اضافه کنه یاعلی

درود و سپاس برای کار ارزشمندتون،
آرزوی بهروزی و کامیابی روز افزون برای گروه کاملیون رو دارم.

سلام
فیلماتون واقعا عالیه امکان داره آموزش تبدیل طرح دوبعدی رو به سه بعدی در 3D Max رو هم بزارید
با تشکر

سلام اقای جهان زاده کارتون مثل همیشه عالی هستش اجرتون با خدا .
آقای جهان زاده من یه سوال داشتم :
اگر در 3ds max یک کاراکتر را بسازیم ولی unwrap نکنیم و از نرم افزار دیگری استفاده کنیم (مانند UV layout) که مانند unwrap از ابجکت 3 بعدی یک ابجکت 2 بعدی(عکس) به ما می دهد که می توانیم در فتوشاپ به paint ان بپردازیم مشکل من اینجاست که بعد از فتوشاپ و اماده شدن چطور در 3ds max این تکسچر رو به کاراکتر بدهم به شکلی که تکسچر دست روی دست کاراکتر قرار بگیرد و تکسچر شلوار روی شلوار و ... خواهش میکنم کمک کنید.
همین مشکل رابا unwrap هم دارم بعد از unwrap و اماده سازی با فتوشاپ چطور ان را به کاراکتر اعمال کنم به شکلی که تکسچر دست روی دست کاراکتر قرار بگیرد و...
ببخشید اگه طولانی شد مرسی آقای جهان زاده بابت اموزشاتون خسته نباشید

 با سلام

اگر بخش دوم آموزش جامع 3ds Max را تهیه کرده باشید، به این موضوع با ذکر مثال اشاره شده است.

بطور کلی هر مپی که به این روش در فتوشاپ ساخته می شود، با توجه به هم سانی موقعیت نقش، فقط کافیست تصویر ساخته شده را در Diffuse متریال آن موضوع قرار دهید.

اگر از نرم افزار دیگری برای Unwrap استفاده می کنید باید از فرمتی برای ورود و خروج موضوع استفاده کنید که اطلاعات UV هم با آن جابجا شود و تنها در این صورت است که تغییرات در UV به نرم افزار اولیه (در اینجا 3ds Max) بازمیگردد.

واقعا ممنونم که پاسخ دادید آقای جهان زاده
این نرم افزار موضوعی را با فرمت Obj دریافت می کند و uv ان را مانند unwrap خروجی میدهد
فرمت خروجی نرم افزار tif (عکسی بافرمت tif برای ورود به فتوشاپ) می باشد ایا این فرمت uv را نگه می دارد برای 3ds max؟؟
آیا فقط کافی است که uv موضوع را در فتوشاپ paint و در 3ds max به ان اعمال کنیم ??
اقای جهان زاده به خاطر زحماتتون ازتون تشکر میکنم من اموزش 3ds max 2012 رو خریداری کرده بودم واقعا کمک فوق العاده ای به من کرد ازتون ممنونم موفق باشید

 خواهش میکنم

خیر، UV جزئی از خواص موضوع سه بعدی است و با برگرداندن موضوع به محیط 3ds Max ، تنظیمات UV هم با آن منتقل می شود. تصویری که با این پروسه ساخته می شود صرفا یک راهنما برای ساختن مپ است. و بعد از ساخت این مپ باید آن را در Diffuse متریال موضوع قرار دهید.

خیلی ممنونم ا از کمکتون اقای جهان زاده مشکلم حل شد مرسی

سلام آقای جهانزاده . من تازه با این سایت و کار خوبتون آشنا شدم و قصد سفارش محصولاتتون رو دارم.نه فقط بخاطر نیازم به این آموزشها بلکه اعتقادم بر اینه که بتونیم با این کار تشکر وکمکی هر چند ناچیز به این حرکت خوب شما وتمام کسانی که مثل شما زحمت میکشندکرده باشیم.
در ضمن یه سوال داشتم اونم اینکه چرا موقعیکه در حالت تمام صفحه نمایprespectiv با زدن کلید L به نمای left میرم و دوباره با زدن کلید p میخوام برگردم به همون نمای پرسپکتوی که بودم زاویه دید پرسپکتیو عوض میشه ؟این مشکل خیلی اذیت میکنه.اگه پاسخ بدین ممنون میشم.

 با سلام خدمت شما... خیلی ممنون از لطفتون 

نمای پرسپکتیو، مشابه نمای دوربین نیست که ثابت بماند و با شیوه ای که شما اشاره کردید، این زاویه دید تغییر می کند. 

اگر بخواهید زاویه ی دید پرسپکتو شما ثابت بماند، بجای استفاده از کلیدهای میانبر نماها، باید به حالت 4 نما بروید و نمای دیگری را انتخاب کنید و به همین روش به پرسپکتیو برگردید. البته بطور کل پیشنهاد می شود که اگر زاویه ی مشخصی را انتخاب کرده اید، بهتر است در آن زاویه دوربین قرار دهید.

سلام جناب جهان زاده.همین الان این آموشتون رو کامل دیدم و پیاده کردم(ساعت 4:30 صبح) فکر کردم تنها کاری که میتونم انجام بدم اینه که بیام و یه خسته نباشید بهتون بگم.ممنون از آموزش های خیلی خوبتون.

 با سلام خدمت شما 

بسیار ممنون ... لطف شماست 

سلام، شما واقعا کم نظیرید!
چند سوال در رابطه با unwrap داشتم:
1- در جایی گفته بودید unwrap معمولاً برای مپ هایی استفاده میشه که حالت تکرار شونده (مثل آجر) ندارند. دلیلش چیه؟

2- درمجموع شما چه روشی رو برای متریال دادن به یک دیوار آجری که دهانه های طاقی شکل داره (مدلی مثل پل خواجو)، پیشنهاد می کنید؟
باتوجه به اینکه قرار هست هر آجر دقیقاً در محل مشخصی قرار بگیره و نحوۀ چینش آجرها بخصوص در کناره ها و زیر قوس ها و نعل درگاه ها برامون مهمه.

3- درصورتی که توصیۀ شما استفاده از unwrap هست، آیا واقعاً باید توی فوتوشاپ تک تک آجرها رو روی سطوح unwrap شده جانمایی کرد؟ یا راه ساده تری هم وجود داره؟

ممنون از راهنمایی و کارهای باارزش تون

 با سلام و تشکر از شما

1 - مپ های تکرار شونده معمولاً الگوی ثابتی هستند که سطحی را بطور یکنواخت پوشش می دهند و با ماهیت Unwrap متفاوت است. در Unwrap همانطور که می دانید هر بخش از مپ باید در جای درست خود قرار گیرد. 

2- انتخاب Unwrap یا UVW Map ، خیلی بستگی به پیچیدگی مدل و همچنین مپی دارد که در اختیار داریم.

گاهی مپ آنقدر کامل و بی نقص است که با یک UVW Map ساده و نهایتاً با شماره گذاری مپ ها هم بخوبی بر روی مدل قرار می گیرد. در غیر این صورت احتمالاً نیاز به Unwrap خواهیم داشت ( در بیشتر مواقع چنین است)

3- هر چقدر که از نتیجه ی کار انتظار بیشتری داشته باشیم باید بر روی مپ و مدل بیشتر زمان بگذاریم. البته عکس برداری خوب از یک بافت می تواند زحمت ما را برای ساختن مپ کم کند. 

خیلی ممنون

واقعا عالی و باحوصله توضیح میدید. ممنون

مرسی خیلی خوب بود.

سلام
کارتون عالیه
لطفا اسکینینگ و ریگ هم یاد بدین

سلام و خسته نباشيد ميگم خدمت آقاي جهان زاده عزيز...
خيلي دنبال اين آموزش بودم.
شما فـــــــــــــــــــوق العاده توضيح ميديد.اميدوارم با قدرت ادامه بديد.
منتطر شاهكارهاي ديگه تون هستيم استاد.
پايدار باشيد...

استاد عزیز، سلام
معلومات و دانش عالی، فن بیان سلیس و روان، گفتار ساده جهت هنرجویان تازه کار، گوشه ای از توانایی های حضرت عالی بود که بنده به اون اشاره کردم.ممنون از آموزشهای فاخرتون.
یه سوال
نرم افزارهایی هم موازی Unwrapping موجود در تری دی مکس بوجود اومده که انگار کار رو راحت تر کرده و فک می کنم بصورت اتومات به آبجکت مورد نظر uv میده . میخواستم نظر شمارو در مورشون بدونم...
یک دنیا سپاس.

 با سلام و تشکر از نظر لطف شما

اساس کار Unwrapping در تمامی نرم افزارها یکسان است و با توجه به ماهیت فرآیند آن، نمی توان انتظار داشت که از یک حدی ساده تر شود. در شرایط کلی اگر به Unwrap در 3ds Max مسلط شوید نیازی به دیگر نرم افزاها یا پلاگین ها نخواهید داشت ولی گاهی به دلیل محدودیت های زمانی، استفاده از این نرم افزارها سودمند است.

 

مرسی ازاموزش خوب شما.فقط ای کاش فیلم از ورژن های جدید vray بگذارید.

سلام ممنون میشم اگه نحوه فتوشاپ کردنش هم بگید ولی عالی بود

سلام
واقعا سایت خوبی دارین کیفیت آموزش هاتون هم فوق العادست

با سلام
من همه را دانلود کردم ولی فایل های 5 و 6 را که اکسترک می کنم ارور خرابی فایل رو میده
اگر یه چک می کردید ممنون می شدم
با تکشر

 با سلام به شما

فایلهای مذکور مشکلی ندارند... به احتمال زیاد برای شما بطور کامل یا درست دانلود نشده اند که در Extract به مشکل برخورده اید. لطفاً مجدداً اقدام به دانلود نمائید

سلام. با دیدن امثال شما به دنیا امیدوار میشم ! چرا که هموطنان بزرگواری دارم که هم خوب می دانند و هم دستی دهنده دارند. من یک علاقمند به انیمیشن سازی هستم که امکانات اندکی برای ادامه راه دارم . با آموزش های شما بسیاری از مشکلاتم حل شد.برایتان از خداوند بزرگ سربلندی و سلامت خواهانم.اگر امکان هست در زمینه physique و هماهنگی دقیق پوسته و اسکلت هم آموزش بگذارید.

 سلام به شما... حضور شما هم برای ما بسیار ارزشمند است

با توجه به گستردگی مبحث انیمیشن و علاقمندی بسیاری از دوستان، حتماً آن را تخصصی تر و اجرایی تر دنبال خواهیم کرد. البته سعی می کنیم از اساتیدی که بصورت متمرکز در این حوزه فعالیت می کنند کمک بگیریم.

علی آقا عالی بود
واقعا لذت بردم

واقعا عالیه خیلی خیلی ممنون اجرتون با خدا خیلی خوب هستن واقعا خیلی آموزنده و کامل و خوب توضیح میدید آدم همه چی رو متوجه میشه مرسی

سلام . لطفا اگه میشه نرم افزارهای دیگه ای هم که میشه باهاش unwarping را انجام داد را معرفی کنید و بگید که کدام راحتر میشه باهش کار کرد . مرسی

بعد از عمليات unwrap براي ساخت مپ براي مدل هامون چه كار بايد بكنيم

 تصویر Unwrap شده را در Photoshop باز کنید و متناسب با موقعیت هر کدام از اجزاء مدل، بافت مورد نظرتان را قرار دهید. در نهایت از نتیجه ی کار بعنوان مپ اصلی، در مکس استفاده کنید.

سلام
آموزشیهاتون عالی دست شما درد نکنه
امیدوارم ادامه داشته باشه

سلام
ممنون
آموزش هاتون جالب هستند.
والسلام
سید

سلام اقا چجوری کارت و جبران کنیم ؟؟؟؟!!!! تو آموزش قسمت اخر تاکیدداشتی که حتما تمام فضا رو در unwarp بگیریم نگیریم چی میشه؟ خراب میشه؟!

با سلام 

یک واحد در محیط Unwrap در واقع همان یک واحد UV یا Tile است که لازم است تمامی مپ را پوشش دهد. در غیر این صورت بخش خارج از واحد جز تکرار مپ خواهد بود و نه اصل مپ

سلام
اول که با سایتتون آشنا شدم واقعا ذوق زده شدم
اما وقتی خواستم دانلود ر شروع کنم . دیدم فایل ها دانلود نمی شن :)
چرا اخه ؟؟
میشه یه جوری راهنماییم کنین که چی کار کنم ؟

 با سلام و تشکر از شما

دانلود فایلها مشکلی ندارد و سایر دوستان به راحتی دانلود کرده اند. اگر با پیغام خاصی مواجه می شوید، بفرمائید تا بهتر بتوانیم راهنمایی کنیم. 

با سلام و تشکر از ویدیو های عالی
سوالی داشتم: آیا استفاده زیاد از مادیفایر Unwrap باعث سنگینی صحنه میشه؟

 با سلام و تشکر از شما

بطور کلی اعمال هر اصلاحگری کم و بیش باعث سنگینی فایل و صحنه می شود که دلیل آن هم نگهداری اطلاعات بیشتری از موضوع است. ولی در بسیاری مواقع بسیار کمتر از آن است که بخواهید مسیر اجرای پروژه را تغییر دهید. البته اگر Unwrap یک مدل را کامل کردید می توانید آن را Collapse کنید. هیچ دلیلی برای باقی نگهداشتن Unwrap وجود ندارد.

سلام و عرض خسته نباشید
اولا اینکه از آموزشهای پایه ایتون ممنونم و امیدوارم امثال شما که بدون هیچ چشمداشتی حاصل تجربیاتتون رو در اختیار دیگران میذارید همیشه پاینده باشید.
دوما سوال من این بود که چطور میشه یه طیف رنگی رو به یه مدل مثل ماهی اعمال کرد منظورم مثلا یه دلفینه که پشتش آبی و زیر شکمش سفیده و بین این دو رنگ یه طیف تلفیقی از این دوتا دیده میشه
با تشکر

 با سلام و تشکر از شما

روش رایج برای ایجاد همچین بافتی، ساختن آن در محیطهای دو بعدی مانند Photoshop است. بعد از ساختن می توانید از طریق Unwrap بافت را در قستمی که مدنظرتان است قرار دهید.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  • You may quote other posts using [quote] tags.
  • Syntax highlight code surrounded by the {syntaxhighlighter SPEC}...{/syntaxhighlighter} tags, where SPEC is a Syntaxhighlighter options string or "class="OPTIONS" title="the title".

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی

حاصل جمع دو عدد "سه" و "هشت" برابر است با
حاصل عبارت ریاضی را وارد نمایید